Ciekawe i inspirujące projekty wnętrz handlowych, których zadaniem jest przyciąganie klientów do witryn sklepowych, wymagają od architekta nie tylko dogłębnej znajomości prawa i kwalifikacji technicznych, ale także wiedzy marketingowej, dotyczącej zachowań konsumentów. Badania jednoznacznie wskazują, że aranżacja sklepu ma ogromny wpływ na decyzje zakupowe. Rosną również oczekiwania klientów zamawiających projekty powierzchni biurowych – coraz więcej firm ma trudności z pozyskaniem wykwalifikowanych specjalistów, dlatego chcą zwabić potencjalnych pracowników oferując im nie tylko odpowiednio wysoką pensję, ale również przyjazne, stymulujące wnętrza, w których praca stanie się czystą przyjemnością.

Aby zachęcić do zakupu produktu, należy przyciągnąć uwagę klienta nietuzinkowym wnętrzem – to pierwsze sekundy decydują o tym, czy potencjalny konsument w trakcie spaceru (po np. centrum handlowym) wejdzie do sklepu czy go ominie. Klienci chętnie identyfikują się z marką, w której dobierają garderobę. Materiały i kolory zastosowane we wnętrzach komercyjnych powinny być więc znakiem rozpoznawczym brandu. Ta sama zasada tyczy się projektów wnętrz budynków biurowych. Nowoczesne biuro to miejsce spotkań kilku pokoleń, łączące na jednej powierzchni różne przyzwyczajenia i style pracy. Chodzi nie tylko o to, aby stworzyć jak najlepsze warunki podwładnym, ale również by pokazać na zewnątrz, że firma jest nowoczesna, odpowiedzialna i doskonale zorientowana w światowych trendach.

Nie kupuję kota w worku

Ważną rolę w galeriach handlowych odgrywa ekspozycja znajdująca się na witrynie oraz odpowiednie oświetlenie. Ale coraz częściej właściciele sklepów decydują się na otwarte witryny, odsłaniając wnętrze i to jego projektem zachęcając do wejścia. „Podczas pracy nad koncepcją wnętrz komercyjnych staram się określić kierunek projektu, który będzie unikatowy dla danej marki. To z kolei prowadzi do poszukiwania konkretnych materiałów wykończeniowych i wyposażenia, które tę indywidualność i styl podkreślą. Wystrój oraz elementy dekoracyjne mają ponadto kreować określony nastrój, kierować emocjami odwiedzających i tworzyć odpowiednią atmosferę. Wszystkie te elementy powinny współgrać ze sobą, tworząc niepowtarzalne wnętrze sprzedażowe” – mówi Angelika Giża, właścicielka pracowni projektowej architektury wnętrz i powierzchni retail, Giza Studio.

 

Na pierwszym miejscu zawsze stoi zamawiający projekt, jego potrzeby i wizje. Jeśli z różnych względów klient ogranicza budżet lub zależy mu na szybkich i bezproblemowych realizacjach salonów sprzedaży, często podejmowane są decyzje o np. pozostawieniu pierwotnej posadzki, ścian i sufitów. „W takich przypadkach już na etapie dobierania materiałów wykończeniowych skupiam się na produktach, które spełnią oczekiwania inwestorów, ale jednocześnie będą dopasowane do wizji projektowej.” – dodaje projektantka.

Jakie materiały wykończeniowe?

„We wnętrzach komercyjnych fantastycznie sprawdzają się płytki winylowe w wersji klejonej lub układanej bez kleju. Korzyści związane z ich zastosowaniem to szybki i bezproblemowy montaż i ograniczenie kosztów związanych z przystosowaniem podłoża do nowej koncepcji wnętrza. W przypadku płytek układanych bez kleju możliwy jest demontaż i przeniesienie materiału do innej lokalizacji” – dodaje Angelika Giża. Podłogi winylowe kładzione przez wykwalifikowanych monterów można dowolnie przycinać i kształtować, dzięki czemu projektanci wnętrz mają dużą swobodę w tworzeniu stref, w których klienci będą spędzać czas. Elastyczny format płytek i desek winylowych pozwala także na szybką re-aranżację  przestrzeni. Producent podłóg winylowych Designflooring ma w swojej ofercie produkty wiernie odzwierciedlające tekstury drewna czy kamienia, które bez względu na natężenie ruchu zachowują doskonały wygląd. Spełniają też rygorystyczne, europejskie normy przeciwpoślizgowe.

 

 

„Dbałość o wizerunek siedziby, pozytywny odbiór klientów oraz stworzenie przyjaznej atmosfery pracy przekłada się na wyniki finansowe. Kolorystyka, rodzaj dobranych materiałów, wzorów i dodatków definiują wartości, które komunikuje dana marka. Dlatego tak ważne jest poświęcenie odpowiednio dużo czasu na dobór materiałów, które będą odpowiadać naszej i klienta wizji” – komentuje właścicielka pracowni Giza Studio. „W przestrzeniach użyteczności publicznej doskonale sprawdzają się więc  tapety winylowe. Dzięki zastosowaniu tego typu okładzin ściennych, nadajemy salonom sprzedaży indywidualny charakter, wzbogacamy przestrzeń ekspozycyjną i wyróżniamy strefy sprzedaży. W obiektach komercyjnych, w strefach takich jak hol, recepcja, czy biura pracowników wyższego szczebla, dobrze dobrane tapety i okładziny ścienne wpływają pozytywnie na akustykę wnętrz biurowych i panującą w nich atmosferę” – dodaje.

Przyjdź i zobacz

Wybór tapet i posadzek jest ogromny. Wielu producentów perfekcyjnie opanowało odzwierciedlanie wzorów, faktur i kolorystyki naturalnych materiałów. Można wybierać spośród paneli, które imitują naturalne drewno, płytki kamienne czy francuską jodełkę. Tapety obiektowe są wytrzymałe i łatwe w utrzymaniu, a za sprawą unikalnych wzorów i kolorów nadają wnętrzom charakteru i pozwalają na realizację oryginalnych koncepcji. Architektom daje to nieograniczone możliwości podczas pracy nad projektem salonu sprzedaży, biura lub hotelu, a inwestorom satysfakcję z efektu końcowego uzyskanego niskim kosztem samej realizacji i nieskomplikowanym, szybkim montażem.

 

W branży projektowania powierzchni komercyjnych i handlowych ze względu na szeroki zakres norm i przepisów BHP zapewniających bezpieczeństwo konstrukcji i użytkowania, a także przeciwpożarowe, ważny jest odpowiedni dobór materiałów. „W naszym Showroomie można obejrzeć próbki podłóg, tapet, wykładzin i innych niezbędnych materiałów wykończeniowych, a swój wybór skonsultować z wykwalifikowanym doradcą. Oferujemy konsultacje techniczne i produkty, które spełniają wymagania techniczne do zastosowania w budynkach użyteczności publicznej. Prawo budowlane jest pełne przepisów, norm, a także  regulacji, z którymi jesteśmy na bieżąco.” – dodaje Maciej Arciszewski, Arcdeko.