Czym jest marka osobista i na czym oprzeć jej budowanie? Czy i dlaczego budowanie marki osobistej jest tak ważne dla architektów wnętrz? Między innymi na te pytania odpowiadały warsztaty dla projektantów zorganizowane w naszym showroomie. W tym artykule zebraliśmy dla Was najważniejsze kwestie poruszane podczas wydarzenia.

 

Założyciel Amazona – Jeff Bezos powiedział, że “marka osobista jest tym, co mówią o Tobie ludzie, kiedy wyjdziesz z pokoju.” To połączenie tego kim jesteś, z tym co robisz i co sprzedajesz innym. Jest efektem naszej komunikacji. Na warsztatach odkrywaliśmy swoje mocne strony, określaliśmy archetyp marki i jej wartości. Szukaliśmy wyróżników. Na koniec rozmawialiśmy o tym, gdzie i jak budować swoją markę osobistą, ale od początku:

Marka jest jak człowiek, ma charakter, osobowość i wartości, którymi się kieruje. Wizję, misję, cele. Kiedy określimy jej tożsamość (kim jest i jaka jest nasza marka) będziemy wiedzieli z czego wynika jej wizerunek. Ponieważ marka jest spełnioną obietnicą korzyści, należy jasno określić jakie mamy kompetencje i co oferujemy innym. Najważniejsze, aby nie udawać kogoś, kim nie jesteśmy, stawiać na autentyczność w sposobie komunikowania i w podejmowaniu działań.

Znając swoje możliwości, silne strony i cel, jaki chcemy osiągnąć możemy przejść do znalezienia sposobu na wyróżnienie się względem konkurencji – pozycjonowania własnej marki. Znaleźć i zaakcentować jedną z cech/umiejętności, która stanie się naszym wyróżnikiem. Nawet najlepszy projekt nie broni się sam. Budowanie relacji z klientami wymaga spojrzenia na siebie ich oczami, a nie tylko spojrzenia z satysfakcją na efekt własnej pracy. Dobry projekt to ten, który satysfakcjonuje naszego klienta i wpisuje się w jego świat, a nie zmusza go do dostosowania się do naszej wizji. Nie wszystko, co ma dla nas znaczenie, ma znaczenie dla naszego klienta. Nie wszystko też, co ma znaczenie dla klienta, jest najważniejsze.

Skupmy się na słowie kluczowym i znajdźmy swój wyróżnik. Na warsztatach omawialiśmy to na przykładzie oferty projektów pokoi dziecięcych, jak zabłysnąć wśród konkurencji? Choćby zawarciem w ofercie takich zdań, jak: “Projektowanie indywidualnych przestrzeni dzięki współpracy architekta z psychologiem dziecięcym!” “Inspirujemy się wytycznymi projektowymi Marii Montessori.” Lub “Projekty i malowanie murali we wnętrzach, projekty mebli, dobór kolorystyki do osobowości dziecka.” Omawialiśmy też 3 przykłady unikalnego pozycjonowania na podstawie trendów, badań i analizy rynku, które mogą być pomocne w określeniu własnej niszy.

  • Projektant inteligentnych wnętrz.

Ponad 13% polskich internautów korzysta już z takich rozwiązań, a  prawie 41% deklaruje, że jest tym zainteresowana w niedalekiej przyszłości. Kontrola urządzeń codziennego użytku, czyli inteligentne mieszkanie to już nie pieśń przyszłości, a rzeczywistość.

  • Projektant zdrowych wnętrz.

Europejczycy uważają swój dom za czynnik najważniejszy dla utrzymania dobrego zdrowia, istotniejszy niż zdrowa dieta czy wysiłek fizyczny. Warto więc skupić się na zdrowotnych potrzebach swoich klientów dla zapewnienia im maksymalnego komfortu.

  • Projektant wnętrz przyjaznych zwierzętom.

Aż 48% Polaków zadeklarowało, że posiada w swoim domu jakieś zwierzę. Zdecydowana większość ankietowanych, bo aż 96% twierdzi też, że odczuwa ono emocje tak samo jak ludzie, więc połowa z nich kupuje swoim zwierzakom prezenty na urodziny lub święta. To ogromny rynek (niewrażliwy na kryzys i recesje) potencjalnych klientów, którzy są skłonni przeznaczyć swoje budżety na to, aby ich zwierzak poczuł się w domu jeszcze bardziej komfortowo.

Nietypowe rozwiązania są dobre, bo są zauważalne. Szukając własnego wyróżnika powinniśmy rozmawiać ze swoimi klientami, pytać o ich potrzeby, słuchać co mają nam do powiedzenia i wyciągać wnioski. Analizujmy wyniki i nie bójmy się eksperymentować.

Budując swoją markę osobistą pamiętajmy o tym, że jest to proces ciągły, który bardziej przypomina maraton, niż bieg krótkodystansowy. Aby robić to dobrze i dotrzeć do tych, na których nam zależy musimy aktywnie budować sieć kontaktów – choćby z pomocą mediów społecznościowych. Znajdź ludzi i marki, z którymi możesz wejść we współpracę dla obopólnych korzyści. Stwórz grupę na Facebooku, zorganizuj event, weź udział w panelu dyskusyjnym. Dziel się i wymieniaj wiedzą oraz inspiracjami z innymi ludźmi. Bywaj na imprezach branżowych. I pamiętaj, nigdy się nie poddawaj! Budowanie marki osobistej ma początek, ale nigdy nie ma końca, a działania, które podejmujesz z rozwagą przyniosą same korzyści.

Artykuł został opracowany we współpracy z  Krzysztofem Rynkiewiczem z Ever Branding Story, który poprowadził dla nas warsztaty z budowania marki osobistej projektanta. Dziękujemy!